Yine mi Waldorrfff :P
Evet çünkü bu sefer bir başka açıdan bakacağız Waldorf’a.
Bilim eğitimi ve yaratıcılığa olan etkisi neymiş bir inceleyelim, görelim.
Daha önce de söylediğim gibi kaynak kitabı öğrencinin
kendisi tarafından yapılan bir okulda muhakkak ki yaratıcılık hat safhadadır. Peki
bunu nasıl sağlıyorlar? Hemen söyleyelim, tabii ki okul öncesinde çocuğa
sundukları ortam ile. Belki pek çoğunuzun aklına, çeşit çeşit oyuncaklar,
bebekler, arabalar gelmiş olabilir. Aslında yanlış da değil ama öyle
düşündüğünüz gibi elektrikli araba, kumandalı araba, Sindy bebek değil bunlar.
Waldorf’ta kullanılan bebekler bezden, arabalar kütükten =)
Waldorf’a göre 3 ay- 4 yaş grubu için çok fazla detaylı
ürünler uygun değil. Bu yüzden eli kolu ağzı burnu belli olan, yüzünde belli
belirsiz bir ifadeye sahip bez bebekler bu yaşın oyuncağı. Bu oyuncakları bez
ve keçe kullanarak yapmışlar, yapılışını kitapta göstermişler, azıcık eli
becerikli tüm anneler yapabilir. Kız erkek fark etmeksizin tüm çocukların
bebekle oynaması gerektiğini söylüyorlar, katılıyorum =)
Bir diğer oyuncak yine keçe ile yapılmış yer kuklaları.
Özelikle 3ay-4 yaş grubundaki çocuklar için taklit etme, rol yapma, ilişkiler
kurma önemlidir. Evcilik oyunu da bunların gelişimi için biçilmiş kaftandır. Bu
oyunlarda kuklalardan yararlanabilir, isimler verebilir, onları konuşturabilir.
Benim beğendiğim bir diğer uygulama da duvar panosu. Bir bez
üzerine keçelerle yapıştırılıp çıkartılabilecek, düğmeli, boşluklu şekilde
dizayn edilen pano çocuğun hayal gücünü geliştirecek, hikayeler oluşturacaktır.
Bunun gibi örnekleri Türkiye’de yapanları görmüştüm. Hatta keçeden kitap dizayn
eden öğretmenler/anneler vardı. Hem yapıştırıcıyı açma kapama, düğme ile
uğraşma küçük kas hücrelerinin de gelişmesini sağlayacak, minik parmaklar daha
aktif hale gelecek J
Yandaki resimde ise bir alan oluşturmuşlar. Oyuncak bebekler için yatak, ya da her hangi bir oyun için yuva olabilir. Ben bunu sevdim fakat aslında bu bizim beşiklerimizden farklı değil ..
Bu örneklere kütüklerin yan yana dizilmesiyle oluşan
trenler, dal ve kütük parçalarıyla oluşturulan çitler, kurdeleler, kumaş ve tül
parçalarını da eklersek çocukların ne oyunlar hikayeler ürettiğine şaşkınlıkla izleriz
bence.. Ne demişler, less is more .. Az, çoktur aslında ;)
Gelelim bilime ^.^ Valla nasıl uyguladıklarını gözümle
görmedim ama kitap ve makalelerine bakınca nasıl bir fikirde olduklarını anladım. Keşfetmeye
fazlasıyla önem veriyorlar. Doğanın içinde ve doğal bir akışta bilim
öğrenilmesini sağlıyorlar. Örneklerle izah edelim şimdi.
Çocukların duyularının gelişimi çok önemli, bu yüzden onlara
olabildiğince malzeme sunarak keşfetmelerini sağlamalıyız. Waldorf’ta sesi
keşfetmesi için yine ağaç dallarından yararlanmışlar. Beşiklerin başına görsel ürün asılması için
yine doğa ürünlerinden yararlanmışlar. Aman bırakın plastik hayvanları, asın
yaprakları ^.^
Bu kısım pek hoşuma gitti. Zira fen eğitiminde gündem
konusudur STEM eğitimi. Yani Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik
bütünlüğü. Bu anlamda mühendislik çalışmaları önemli bir yer tutuyor. Ve
Waldorf bizi yine şaşırtmıyor, denge ürünleri için yine tahta blokları tercih
ediyor. Kitaplarında, ağaçların parçalarını kesip zımparalayın diye kolaycacık
anlatıyor. Köye yolu düşen, marangoza yakın olanlar kendi ürünlerini
yapabilirler zannımca.
Ve mıknatıs :) Benim de dersimde kullanmayı planladığım bir oyunu görüyoruz yan tarafta.
Keçeden balıklar, dallardan oltalar yapıp uçlarına mıknatıs eklemişler. Mıknatısın
çekim kuvvetini böyle bir oyun içinde defalarca deneyecektir bir minik :]
Paraşüt yapımını belirtmişler kitapta. Ben de yer çekimi
konusunu işlerken okul öncesi ekibiyle bu paraşütten yapmıştım. Sandalyelere
çıkıp havadan aşağı doğru atmıştık paraşütlerimizi. Aynı anda aynı seviyeden
attığımız objelere göre daha yavaş salına salına düşmüştü yere. Bu gözlemi
yapmaları bile onların beyninde yeni nöronların oluşmasına, yeni deneyimlere ve
meraklara sebep olacağından eminiz.
Bir de dalları silikon ile yapıştırılmış bir sandal var
anlatmak istediğim. Suyun kaldırma kuvvetini anlatırken, çeşitli nesnelerle
yüzme batma denemeleri yaptırabilirsiniz. Ardından da böyle bir sandal
modellemelerini isteyebilirsiniz. Bi kaç hafta sonra bu dersi gerçekleştireceğim
inşallah, paylaşırım ^.^
Son bir =) Keçeden
oluşturulmuş top ile oyuna da önem veriyorlar. Bunu da bilim içine alıyorum
çünkü top ile oynamak kuvvet konusunun kendisidir. Şiddeti, yönü, şeklini
değştirebiliyor muyuz topun? Ne kadar şiddetli atarsak daha uzağa gider? Ya da
yakında bir hedefe atabilmek için ne kadar yavaş atmalıyız? Tüm bunlar basit
top oyunlarında keşfedebilir. Ayrıca karşılıklı olarak oynadığında, el göz
koordinasyonu da gelişecektir.
Waldorf bol bol doğa gezileriyle de destekliyor bilim eğitimini. İçerikler güzel, uygulamayı da göreceğiz inşallah =)
Üreten, okuyan, araştıran tüm anne/baba ve öğretmenlere sevgilerle :)
What are the strengths and weaknesses of how strong is titanium?
YanıtlaSilThese are the strengths and titanium paint color weaknesses of titanium chain the structure of the graphite core. The structure and titanium key ring structure of the oxide iron titanium token core has titan metal a number of
browse around here realistic sex dolls,vibrators,cheap sex dolls,real dolls,vibrators,silicone sex doll,dildos,realistic dildo,dildos internet
YanıtlaSil